sobota, 15 czerwca 2013

Dzieje Naszej Rodziny. The Saga of our Family – Marian Brzeziński



Tłumaczenie: książka dwujęzyczna
Seria/cykl wydawniczy: Historie Osób Przesiedlonych
Wydawnictwo: Favoryta.com
Data wydania: 2012
Liczba stron: 202


Jest coś ogromnie smucącego w fakcie, że osoby, które pamiętają naszą burzliwą historię  (szczególnie mam na uwadze czasy IIWŚ) odchodzą. Ostatni, żywi świadkowie przemijają w zapomnieniu. Dlatego tak ważne gromadzenie jest ich świadectw. Klan Brzezińskich jest tego świadomy, dlatego Marian Janina Brzezińscy, upamiętniają dzieje swojej rodziny. Początkowo autor książki wydał ją tylko na użytek swojej rodziny, ale potem dzięki pomocy Favoryty.com mógł rozpowszechnić ją wśród innych.
Pan Marian Brzeziński przenosi czytelnika wpierw do przedwojennej rzeczywistości. Jego rodzice gustowali w balach, zabawach, odwiedzinach, polowaniach i właśnie tym pachnie ta książka. Tym, co minęło. Potem następują ciężkie lata wojny i próba odnalezienia się w powojennej rzeczywistości, tak odmiennej od bali i zabaw. Pozbawionej polowań, w kraju zupełnie dotąd nieznanym. Wywózki, Katyń, przesiedlenia… Rodzinę Brzezińskich dotknęło większość wojennych tragedii IIWŚ. Tamte czasy znamy z suchych lekcji historii, ale zupełnie innego posmaku nabierają, gdy mówi o nich osoba, która faktycznie była ich uczestnikiem i wspomina je emocjonalnie, osobiście. Opowiada o nich z wielkim nacechowaniem uczuciowym.
Wspomnienia te cechuje jednocześnie urywkowość – pisarz pisze z pamięci, zapisują swoje wspomnienia, a one mają to do siebie, że są niekompletne, przy czym Brzeziński wykazuje się drobiazgowością w naszkicowaniu tła kontekstu kulturowego swojej rodziny.
Całość uzupełniona jest wspaniałymi zdjęciami, które idealnie dopełniają naszej wiedzy.
Naprawdę niezmiernie się cieszę, że pewnie wspomnienia nie ulecą w niebyt, a zostaną zachowane.

14 komentarzy:

  1. Takie historie lubię pasjami...

    OdpowiedzUsuń
  2. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad sięgnięciem po książkę w tej tematyce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubie takie sagi rodzinne więc chętnie bym przeczytała.
    Zaglądam do Ciebie może nie często, ale zaglądam i w zqw2iazku z tym mam prośbę. Blog ma interesującą szatę graficzną, ale ciemne tło postów sprawia trudność w ich czytaniu.
    Może rozważysz rozjaśnienie go, będę wdzięczna.)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sagi rodzinne bardzo lubię, być może przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś będę musiała się skusić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Będę miała na uwadze tę książkę, ale nie dla siebie, tylko dla mojej kuzynki, gdyż ona gustuje w takich sagach rodzinnych.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też chciałabym przeczytać. Interesuje mnie tematyka IIWŚ, a zwłaszcza wspomnienia i relacje poszkodowanych i oprawców.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc, to nie jestem przekonana :/

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię czytać o dawnych czasach, lubię tę nostalgię, niepowtarzalny klimat... Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja również uważam, że takie publikacje powinny i muszę powstawać. Przyszłe pokolenia muszą mieć jakieś świadectwa.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogę się przekonać co do książek w takiej tematyce.

    Pozdrawiam,
    Gosiek
    http://blask-ksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio czytałam nieco inne wspomnienia, w pewnym sensie zahaczające o czasy wojenne, ale w tym kontekście myślę, że ta pozycja lepiej zaspokoiłaby moją ciekawość :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz! Jestem ogromnie wdzięczna w uczestniczeniu w życiu mojego bloga.
Komentarze anonimowe będą kasowane (proszę o przedstawianie się).